Mgr. Miroslava Kellovská
e-mail: kellovska.m@naberanku.cz
Program vychází z respektu k dítěti, které je považováno za samostatně se vyvíjející bytost.
Web spolku rodičůMarie Montessori (*1870), italská lékařka - psychiatr, která celý život věnovala studiu vývoje dětí již od narození, vyvinula tuto vzdělávací metodu, která je "ušita dětem na míru". Podporuje jejich zdravý rozvoj. Respektuje individualitu a jedinečnost každého jedince a maximálně vychází vstříc jeho potřebám s uvědoměním si pevných morálních a demokratických principů a zásad. Je tak zajištěno, že každý se v takové škole učí rád - je umožněno dosáhnout dlouhodobě trvajících znalostí, ale také umožňuje rozvoj osobnosti dítěte, což je naprosto nezbytné pro úspěšné uplatnění nejen ve studiu a profesi, nýbrž i v soukromém životě. Úspěšnost tohoto systému potvrzuje rozšíření Montessori škol, které najdeme po celém světě: např. Holandsko (víc než 50% škol), Itálie, Rakousko, Švýcarsko, Portugalsko, Polsko, USA, Austrálie, Indonésie, Japonsko. Jedná se o metodu se sedmdesátiletou až stoletou tradicí, která je v řadě zemí integrální součástí národních vzdělávacích systémů. Pokud vás zajímá více, seznamte se s hlavními principy této metody.
Chování učitele k dítěti je vždy plné respektu k jeho individualitě jako k hotovému člověku. Učitel je rádce a rovnocenný partner, který dítěti pomáhá na jeho cestě objevování a učení se, projevuje maximální vstřícnost, otevřenost, trpělivost k dítěti..
Potřeba učit se, porozumět okolí a vyznat se v souvislostech je v nás zakódováno přímo geneticky. Při výchově a učení stačí respektovat individuální vývoj a využít senzitivní fáze každého dítěte, což je klíčový princip výchovně vzdělávací činnosti Montessori pedagogiky.
používá se také označení volná nebo svobodná práce, protože dítě si může zvolit:
co = jaký materiál si vybere, jakou oblast, na čem bude pracovat a o čem chce získat další informace
kde = vybírá si místo, kde bude ve třídě pracovat
kdy = dítě nepracuje na povel či podle zvonění, každé dítě je na určitou věc „naladěno“ v jinou dobu
s kým = může pracovat samo, ve dvojici, ve skupině
Učitel dává dítěti možnost svobodné volby ve výběru činností, ale současně preferuje a pomáhá vybírat činnost pro dítě, které se nedokáže samo rozhodnout. Učitel podporuje a pomáhá dětem, které pomoc potřebují. Snaží se postupně doprovodit dítě do stádia vlastní odpovědnosti.
Tato metoda je vhodná zejména pro předškolní věk, případně pro plynulý přechod některých dětí do základní školy a pouze při některé učební látce. Spočívá ve třech stupních: pojmenování učitelem, znovupoznání, aktivní ovládání.
Základní didaktický princip pedagogiky M.Montessori. Izolovaná vlastnost musí být zřetelně vyjádřená. Vzniká tak výrazný, a tím snadno postižitelný rozdíl. Výrazný rozdíl se postupně zmenšuje, úkoly jsou stále obtížnější, dítě při jejich plnění dosahuje větší vnímavosti a pozornosti.
Chyba je chápána jako běžný, přirozený projev v procesu učení, jako užitečná součást řešení problémů a jako bohatý zdroj nových poznatků. Materiály a pomůcky jsou připraveny tak, aby si dítě vždy samo mohlo zkontrolovat správnost řešení, najít a opravit chybu - vlastní chyby tak napomáhají v dalším učení.
Cílem je, aby děti dělaly to, co je vnitřně uspokojuje. S pochvalou se zachází přiměřeně tak, aby se dítě nestalo na pochvale závislé. Dítě má cítit sebeuspokojení z práce, kterou dělá; nedělat práci pro uspokojování představ dospělého, pro pochvalu nebo známky. Pochvala je využívána zejména u nových a nejistých dětí k navození pocitu bezpečí a jistoty.