Mgr. Kateřina Žežulková
e-mail: zezulkova.k@naberanku.cz
Program zdůrazňuje individuální přístup k dítěti, partnerství školy, rodiny a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání.
Začít spolu je vzdělávací program zdůrazňující individuální přístup k dítěti, partnerství rodiny, školy a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání. Dále klade důraz na podnětné prostředí - netradiční členění třídy do center aktivit, kooperativní učení, projektové vyučování a integrovanou tematickou výuku. Úspěšně se pracuje se sebehodnocením (prostřednictvím portfolia a individuálního vzdělávacího programu) dětí, což posiluje pozitivní motivaci dětí k aktivnímu a samostatnému učení.
Vzdělávací program Začít spolu je v České republice realizován od roku 1994. Název Začít spolu je typický pouze pro naši republiku, mezinárodní název tohoto programu je Step by Step.
Žádná živá bytost na světě není stejná. Stejně tak děti přicházejí do 1. třídy na různé úrovni znalostí, s různými schopnostmi. Tomu je třeba přizpůsobit vyučování. Proto děti dostávají možnost svobodné volby úkolů, na které stačí. Se svobodou je však spojena odpovědnost za přijatý úkol s cílem splnit jej v rámci osobního maxima.
Je umožněno žákům tím, že se objevování světa přírody a světa lidí nabízí v rámci práce na tematických celcích, nikoliv výukou v roztříštěných vyučovacích předmětech. Tematický přístup zajistí: integraci původně oddělených přístupů, předmětů, integraci matematicko - logického, vizuálního, tělesně - kinestetického, muzikálního a jiných přístupů, integraci myšlení, intuice, těla, citů a smyslů ve vzdělání.
Integrované tematické učení předpokládá organizaci a řízení procesu učení, stejně jako uspořádání a vybavení třídy v centrech aktivit. Práce v centrech umožní dětem svobodnou volbu úkolů, rozvoj schopností komunikovat a spolupracovat v malé skupině. V našich třídách jsou centra pro: čtení a psaní, matematiku, přírodní vědy, výtvarné a hudební umění.
Členové rodin jsou pro dítě nejbližšími a nejmilejšími lidmi na světě. Proto se snažíme, aby vstup těchto lidí do vyučování i do činností mimo vyučování byl co nejčastější. Rodina se tak stane aktivním spolutvůrcem programu školy.