Mgr. Kateřina Žežulková
e-mail: zezulkova.k@naberanku.cz
Program zdůrazňuje individuální přístup k dítěti, partnerství školy, rodiny a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání.
Začít spolu je vzdělávací program zdůrazňující individuální přístup k dítěti, partnerství rodiny, školy a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání. Dále klade důraz na podnětné prostředí - netradiční členění třídy do center aktivit, kooperativní učení, projektové vyučování a integrovanou tematickou výuku. Úspěšně se pracuje se sebehodnocením (prostřednictvím portfolia a individuálního vzdělávacího programu) dětí, což posiluje pozitivní motivaci dětí k aktivnímu a samostatnému učení.
Vzdělávací program Začít spolu je v České republice realizován od roku 1994. Název Začít spolu je typický pouze pro naši republiku, mezinárodní název tohoto programu je Step by Step.
Žádná živá bytost na světě není stejná. Stejně tak děti přicházejí do 1. třídy na různé úrovni znalostí, s různými schopnostmi. Tomu je třeba přizpůsobit vyučování. Proto děti dostávají možnost svobodné volby úkolů, na které stačí. Se svobodou je však spojena odpovědnost za přijatý úkol s cílem splnit jej v rámci osobního maxima.
Je umožněno žákům tím, že se objevování světa přírody a světa lidí nabízí v rámci práce na tematických celcích, nikoliv výukou v roztříštěných vyučovacích předmětech. Tematický přístup zajistí: integraci původně oddělených přístupů, předmětů, integraci matematicko - logického, vizuálního, tělesně - kinestetického, muzikálního a jiných přístupů, integraci myšlení, intuice, těla, citů a smyslů ve vzdělání.
V naší škole je běžně využívána moderní výpočetní technika (senzorické řady PASCO pro experimenty, iPady, interaktivní tabule, počítače, projektory, mobilní aplikace atd.). Náš program se také zaměřuje na zvýšení čtenářské a finanční gramotnosti dětí i na prevenci sociálně patologických jevů. Vedeme děti ke zdravému životnímu stylu a děti se často účastní sportovních soutěží nejen v rámci Prahy 12.
V centrech aktivit jsou zpravidla připravené takové úkoly, které nutí děti k přemýšlení, komunikaci a spolupráci. Centra jsou zaměřena na český jazyk, matematiku, vědu a objevy a umění. V každém centru pracuje skupinka dětí na jiných úkolech. Učitel zde přechází do role pozorovatele a pomocníka, zodpovědnost se přenáší na děti. V závěru práce se děti scházejí v hodnotícím kruhu, kde prezentují výsledky své práce. Vyměňují si zde zkušenosti, dávají doporučení ostatním skupinám, učí se od sebe navzájem. V kruhu je prostor pro vzájemné ocenění či doporučení.
Členové rodin jsou pro dítě nejbližšími a nejmilejšími lidmi na světě. Proto se snažíme, aby vstup těchto lidí do vyučování i do činností mimo vyučování byl co nejčastější. Rodina se tak stane aktivním spolutvůrcem programu školy.
Žáci se aktivně zapojují do charitativní činnosti (Dobrý anděl, dobročinný bazárek, Srdíčkové dny apod.) a také se podílejí na spoluvytváření školního prostředí prostřednictvím projektu Naše stopa na Beránku. Každý měsíc se zástupci tříd scházejí s vedením školy na Školní žákovské radě. Nedílnou součástí výchovy a vzdělávání je spolupráce se Spolkem rodičů.
V našem programu děti vedeme k obecné slušnosti, zodpovědnosti a toleranci. Snažíme se v nich probudit zájem o další poznávání světa i samy sebe.